Vårt septembermöte

Första klubbmötet för säsongen var välbesökt med 24 deltagare och bland dem två nya ansikten som vi hoppas få se igen. Huvudnumret på kvällens program stod Stefan för. Han hade gjort en resa till Tanzania och deltagit i en fjorton dagars fotosafari som tagit honom till flera stora nationalparker – Arusha, Tarangire, Serengeti, Ngorongoro – och avslutats på Zanzibar. Stefan berättade personligt och trevligt om sin resa som måste ha varit fantastisk och visade bilder från den som gav mersmak! Östafrikas exotiska fauna hade passerat revy framför hans kamera: elefanter, giraffer, lejon, geparder, antiloper, krokodiler med flera. Lite smakprov på Stefans bilder illustrerar det här inlägget. Tack, Stefan, för att du tog oss med på din resa genom dina vackra bilder!

Efter Stefans framträdande blickade vi framåt på lite av vad hösten i fotoklubben kommer att erbjuda. Vår ordförande Richard rekapitulerade kortfattat en del av vad vårt senaste styrelsemöte, två dagar före klubbmötet, hade handlat om:

I oktober kommer fotografen och konstnären Agneta M Lindh till oss och berättar om sitt förhållningssätt till fotografin. I november kommer Sofi och fotograf Marcus ”Mackan” Johansson att visa gatufoto från Paris, och i december ska Lars-Erik ha en bildvisning. Det här är ett höstprogram som ni inte vill missa!

Söndagen den 8 oktober håller Barbro och Britt i trådarna för en fotoutflykt till Skansen. Mer information om den kommer senare. Och senare i höst ska vi ägna en utflykt åt kvällsfoto, i Christers regi, och en åt gatufoto, säkerligen inspirerade av Sofis och Mackans bilder.

I höst kommer vårt nyligen inledda samarbete med Folkuniversitetet att ta fastare form. Inte minst kommer vi att undersöka hur vi kan få hjälp av dem med att ordna studiecirklar och workshops i olika fotografiska ämnen.

Vi kan också berätta att vår medlemsutveckling är väldigt god, för att inte säga anmärkningsvärt god! För ett och ett halvt år sedan hade vi 31 medlemmar. Nu är vi inte mindre än 44! Verkligen väldigt roligt! Vi måste göra någonting rätt!

Efter de här informationspunkterna och den följande fikapausen med sedvanligt gott kaffebröd från vår hovleverantör Droppens konditori var det dags för medlemmarnas bilder. Månadens tema ”Övergång” hade lockat Barbro, Britt, Ingela, Lasse och Lars till intressanta och fyndiga tolkningar. Under programpunkten Bildanalys fick Virre ett par fina bilder omsorgsfullt analyserade med många tänkvärda synpunkter.

När kvällen var till ända var vi nog alla överens om att det hade varit en väldìgt lyckad upptakt på fotosäsongen som bådade gott för fortsättningen.

Härnäst ses vi torsdagen den 5 oktober. Då kommer alltså fotografen och konstnären Agneta M Lindh att underhålla oss. Väl mött då!