Säsongsavslutning

Första veckan i juni bjöd på grande finale för vårsäsongen i fotoklubben, med styrelsemöte på onsdagen, klubbmöte på torsdagen och utflykt till Beckholmen och Djurgårdsstaden på söndagen.

Den största nyheten från styrelsemötet är att klubben i höst ska inleda ett samarbete med Folkuniversitetet. Mer om det senare. En annan glad nyhet är att på ett och ett halvt år har medlemsantalet stigit från 31 till 43 medlemmar! Väldigt roligt! Och ett kvitto på att vi gör någonting rätt! Och vår ekonomi är god!

Vårt klubbmöte på torsdagen var som vanligt välbesökt med 26 medlemmar närvarande. Som huvudnummer i programmet för kvällen visade vår medlem Lars Lindberg väldigt fina bilder från en resa till Japan. ”Den uppåtgående solens rike” är verkligen ett exotiskt land för oss, och Lars bilder återspeglade det väl. Vi fick förstås se bilder från Tokyo, världens största stad med 35 miljoner invånare, med ett myllrande människohav och husfasader täckta av överdådig neonreklam. Times Square och Piccadilly Circus, släng er i väggen! Lars visade även bilder från Kyoto och Kanasawa som skildrade äldre japanska miljöer, och han berättade intresseväckande och informativt om sin resa. Tack, Lars, för ett mycket intressant framträdande! Du måste visa bilder fler gånger för oss! – Ett urval av Lars bilder illustrerar det här inlägget.

Kvällen bjöd för övrigt på ett varierat program. Lars-Erik hade hållit en workshop i porträttfoto, och Sofi och Peter W visade fina, och inte minst humoristiska, bilder från den.

Månadens tema, ”Vila”, hade lockat en handfull medlemmar att visa sina olika tolkningar av temat. Och under programpunkten ”Medlemmarnas bilder” visade Ingela bilder från Sydafrika. De höll som alltid mycket hög klass.

Kalle och Carina hade varit på RIFO 2023 i Umeå, Kalle som ledamot i juryn för bildspelsklassen och Carina som vår representant vid Riksfotostämman, och de visade bilder från träffen och berättade om den. Vi fick även se det vinnande bidraget i bildspelsklassen, ”Varanger – Hornøya”.

Vi fick också veta hur det gått i den andra deltävlingen i vårt klubbmästerskap, med mottot ”Kommunikation”. Den hade samlat 14 deltagare och bedömts av Helsingborgs fotoklubb. När vår tävlingsadministratör Christer hade redovisat resultatet visste vi att Sofi knep första platsen med Catharina och Ingela som ”runners-up” på andra resp. tredje plats. Deras bilder finns med i det här inlägget.

Junimötet var med andra ord en lyckad avslutning på en lyckad och mycket givande säsong i fotoklubben. När vi ses nästa gång, torsdagen den 7 september, kommer Stefan Öberg att visa bilder från en resa till Tanzania. Det vill ni inte missa!

På söndagen var det sedan dags för fotoutflykten till Beckholmen och Djurgårdsstaden. Ett dussintal medlemmar samlades vid Allmänna gränd och drog sedan ner mot Nya Djurgårdsvarvet och Beckholmen på jakt efter spännande fotoobjekt. Och det fanns det verkligen gott om i den särpräglade miljön: 1700- och 1800-talshusen i Djurgårdsstaden, allsköns flytetyg vid Djurgårdsvarvet och en fascinerande varvsmiljö på Beckholmen med de gamla torrdockorna, som fortfarande används. Utflykten avrundades sedan med en gemensam lunch på Blå Porten, innan vi skildes åt för sommaren.

Till sist vill jag önska er alla en glad och givande fotosommar! På återseende i höst!

Foto Japanbilder: Lars Lindberg
Foto ”Du och jag, syrran”: Sofi Andersson