Vårt aprilmöte

Vår första fototävling för året, med mottot ”Arkitektur”, hade lockat ett rekordstort antal deltagare. Inte mindre än 20 medlemmar frestades att pröva tävlingslyckan! När resultatet skulle redovisas på vårt aprilmöte av Peter Heljesten från Enskede FK, som hade varit vår jury i tävlingen, kom också ett rekordstort antal medlemmar: 27 personer! Och det gjorde de rätt i. Vi fick avnjuta en mycket högklassig bedömning av juryn. Varje bild analyserades noga, och förtjänster och svagheter prickades in med imponerande träffsäkerhet. Stort tack till Peter och hans jurykamrater för en förnämlig bedömning! Enskede FK är verkligen en mycket pålitlig samarbetspartner.

Därefter fortsatte kvällen med att Peter visade egna bilder inom genren gatufoto. I den här genren gäller det att fånga människorna på gatan i uttrycksfulla situationer, och Peter visade verkligen prov på sin eminenta förmåga att hitta motiven och utlösa slutaren i det avgörande ögonblicket. Suveränt! Tusen tack för en inspirerande bildvisning, Peter! Ett urval av dina fina bilder illustrerar de här raderna.

Efter fikapausen som följde informerade Kalle Prorok oss om att klubben nu fått definitivt klartecken att vara med på fotouställningen ”Planket” i augusti, och vi pratade om hur vi skulle lägga upp vårt deltagande på bästa sätt.

Vi har även fått en inbjudan att vara med på ”Sundbyberg Art Trail” den 19 maj, och vi diskuterade hur vi lämpligen skulle kunna utforma det.

Vi bestämde oss även för att göra en fotoutflykt i Sundbyberg en dag i maj som ett led i vår påbörjade dokumentation av klubbens hemstad och livet i den. Styrelsen fick i uppdrag att fundera på hur en sådan utflykt bäst skulle kunna läggas upp.

Därefter var det dags för våra stående programpunkter Månadens tema och Medlemmarnas bilder. Temat för april var just Sundyberg, och det var intressant att se hur staden hade inspirerat flera medlemmar till fina bilder. Även Medlemmarnas bilder hade lockat flera medlemmar att visa sina bilder, som diskuterades och kommenterades – och uppskattades! Det är glädjande att se att allt fler medlemmar deltar med bidrag till de här programpunkterna!

Därefter hade det blivit dags att sätta punkt för ännu ett mycket lyckat klubbmöte. När vi ses nästa gång, torsdagen den 2 maj, får vi besök av fotograf Henry Bronett som ska ge oss en poetisk bildvisning. Annorlunda och spännande! Väl mött då!

Little dog
Stomatol in snow