Vårt oktobermöte

Vår sekreterare Lars-Erik Görjevik har lämnat den här rapporten om vårt oktobermöte:

Detta oktobermöte, den första i månaden, kom i stort sett att handla om medlemmarnas bilder. Allra först så presenterade Marcus resultatet av den tredje etappen i klubbmästerskapet, Arbete. Ett tema som visade sig ha varit svårt att fånga på bild på ett bra sätt. Elva medlemmar hade lämnat in bidrag, varav en inkommit för sent och därför enbart visades utom tävlan. Enligt juryn brast bilderna mest vad gäller storyn. Många olika sätt att åskådliggöra temat visades och bland bidragen märktes klubbens första bild fångad via ett mikroskop, i alla fall vad jag vet.

För denna etapp utdelades faktiskt inte 10p till något bidrag. Segrande bidrag i denna etapp erhöll 9p, vilket var en bild av Per Sandberg. De tre bästa i denna etapp var Peter Westerlund, 22p, samt Per Sandberg och Ingela Backman, båda 16p.

Efter denna genomgång så gick Marcus igenom den nya tävlingsregel som kommer att gälla fr.o.m. nästa etapp, att inlämning av bild också är ett godkännande av att bilden visas offentligt på klubbens offentliga facebooksida och hemsida.

Efter sedvanlig fikastund och trevligt utbyte av tankar och idéer mellan medlemmarna så tog vi oss an uppgiften att utse klubbens bidrag till RSF:s klubbtävling. Totalt var det 30 bilder inlämnade av 10 fotografer. Först tittade vi alla gemensamt igenom bilderna i lugn takt varefter alla fick en stund att fundera på vilka tio bilder som de ville skulle representera klubben, dock med den begränsningen att man inte fick rösta på egna bilder och inte heller på mer än två bilder från en och samma fotograf.

Röstningen gjordes så att var och en fick läsa upp numret på de bilder man ville ha med. Poäng sammanräknades varefter även förtidsrösterna lades till och därefter fick vi fram ett resultat. Nio bilder fick åtta poäng eller mer och sedan hade två bilder sju poäng. Dessa bilder särskildes med en separat omröstning om bara dessa två bilder.

Klubben kommer att representeras av totalt sju fotografer.

Då tydligen alla närvarande medlemmar tyckte att detta bildtittande och bedömande räckte för kvällen så hade ingen tagit med bilder vare sig för bildanalys eller som bilder att visa under punkten medlemmarnas bilder.

Istället diskuterade vi lite runt upplägget av den utställning som klubben skall ha på Sundbybergs museum i vår, tre veckor i mars/april. Vi får fyra skärmsidor med 2,7 m bredd och 2m höjd att disponera.

Efter detta avslutade vi mötet och hoppas att situationen medger ett riktigt möte även nästa månad.

/Anders Larsson