Vårt decembermöte

Vårt decembermöte var välbesökt, med inte mindre än 22 personer närvarande. Vår inbjudna gäst, fotograf Nadja Sjöström, hade tyvärr fått lämna återbud på grund av sjukdom. Hon kommer till vårt klubbmöte den 12 januari i stället. Med kort varsel kunde Sofi ställa upp och visa bilder från bilkyrkogården i Töcksfors i Värmland. Det var fascinerande bilder från ett ställe där tiden verkade ha stannat. Hundratals rostiga bilvrak hade blivit mer eller mindre övervuxna av sly när naturen sakta men säkert återtagit sitt territorium sedan bilskroten lades ner för fyrtio år sedan. Platsen är ett eldorado för fotoentusiaster med känsla för alltings förgänglighet.

Efter Sofis framträdande redovisade Christer hur det gått i den aktuella klubbtävlingen med mottot ”Närgånget”, och i och med det visste vi vem som blivit klubbmästare i år. Vann tävlingen gjorde Sofi med en härlig bild från hennes utställning ”Skit i lagom”, men klubbmästare blev Peter Westerlund. Stort grattis till er båda!

Under programpunkterna ”Bildanalys” och ”Medlemmarnas bilder” visade Stefan och undertecknad ett par bilder som vi fick givande kommentarer och synpunkter på. Richard visade de sex bilder från Åmåls fotoklubb som vi hade premierat vid vår jurybedömning av deras klubbtävling. Och vi fick i bilder följa med på en fotopromenad som Anette hade tagit i Gamla Stan, där hon hade gjort många fina fotografiska observationer i stort och smått.

Under kvällen passade vi också på att brainstorma fram förslag till motton för nästa års tävlingar. Det blev inte mindre än ett fyrtiotal förslag, som styrelsen nu putsat lite på och ska presentera för omröstning på vårt januarimöte. De överblivna förslagen tänkte vi använda till ett nytt inslag på våra möten, ”Månadens motto”, där medlemmarna får presentera sin tolkning av mottot, i en bild, utom tävlan.

Vår klubb blir allt oftare anlitad som jury av andra fotoklubbar, och på mötet var det två sådana uppdrag som tillkännagavs.

Och vi hade ett glädjande besked att ge: i RSF:s klubbtävling i år kom vi på en mycket hedrande andra plats bland 43 deltagande klubbar, vilket renderar oss en silvermedalj! Vi inte bara höll ställningarna från tidigare år utan upprepade framgången från det första året vi deltog, 2018, då vi också kom på andra plats!

Så det var med en känsla av djup tillfredsställelse som vi med decembermötet avslutade ett framgångsrikt fotoår för oss, ett år då klubben fyllde 75 och firade det med en fin utställning på biblioteket i våras. Det är härligt att en klubb med vår aktningsvärda ålder kan vara så vital och alert!

Nästa gång vi ses blir torsdagen den 12 januari, och då kommer alltså fotograf Nadja Sjöström på besök! Spännande!

God Jul och Gott Nytt år!

Sofis vinnarbild och ett par smakprov från hennes dokumentation av bilkyrkogården illustrerar det här inlägget.