Årets första klubbmöte

Årets första klubbmöte blev en succé, med publikrekord! Inte mindre än 25 medlemmar hade mött upp för att få höra vår gäst Nadja Sjöström berätta om sig själv som konsert- och teaterfotograf! Nadja var otroligt entusiasmerande och inspirerande och trollband oss med sina bilder och vad hon hade att berätta om dem och sig själv och hur det är att fota på teatern och på konserter.

Efter kaffepausen fortsatte Nadja med lite praktiska övningar. Hon riggade upp en studioblixt och tog ett par porträttbilder på undertecknad och lät en av oss ta lite bilder på henne, och sedan använde hon de bilderna för att visa oss hur hon brukar redigera bilder. Det var väldigt lärorikt och intressant och vi fick många fina tips.

Nadjas besök hos oss gav verkligen mersmak, så vi håller kontakten och hoppas på fler stimulerande besök av henne. Ett litet urval av hennes bilder illustrerar det här inlägget.

Vi hann med lite annat också under kvällen. Vi delade ut vårt vandringspris till fjolårets klubbmästare, Peter Westerlund. Grattis Peter! Synnerligen välförtjänt!

Apropå priser beundrade vi även vår silvermedalj i RSF:s klubbtävling och bestämde hur vi ska använda ”prispengarna”, ett generöst tilltaget presentkort från Crimson.

Vi blickade även framåt mot kommande tävlingar och bestämde teman för årets klubbtävlingar efter omröstning bland inte mindre än 28 inlämnade förslag. Det blev ”Spegling”, ”Kommunikation”, ”Vardag” och ”Spår” som vi ska tolka i bild i år.

De 24 överblivna mottona ska vi använda i ett nytt stående inslag på våra möten, ”Månadens motto”, där alla som vill visar en bild som illustrerar det aktuella mottot och som vi sedan diskuterar. Utan att det är frågan om en tävling.

Vi blir mer och mer anlitade för juryuppdrag. För närvarande ska vi bedöma bilder åt fotoklubbarna i Enskede, Skillingaryd, Helsingborg och Askersund. Verksamheten har fått sådan omfattning att vi bestämde att vi på årsmötet behöver utse en funktionär som ska arbeta med juryfrågor. Och vi har ett namn ”in the pipeline”… Stay tuned!

Det här var vad vi ägnade vårsäsongens första möte åt. Vi ses härnäst torsdagen den 2 februari, och då är det årsmöte. Förutom de sedvanliga årsmötesförhandlingarna får vi besök av Peter Heljesten från Enskede fotoklubb. Peter är representant för Riksförbundet Svensk Fotografi, RSF, i Stockholm och han vill gärna informera oss om RSF och dess verksamhet och lära känna oss som en av de mest aktiva fotoklubbarna i Stockholmsområdet. Och dessutom kommer han att visa egna bilder.

Väl mött på årsmötet!