Vårt aprilmöte

Så här berättar vår ordförande Richard om vårt aprilmöte, som jag själv inte hade möjlighet att gå på:

Vi var 18 fotoentusiaster som samlades runt bordet och bakom PC-projektorn. Familjen Tegbäck var rikligt representerad, då även sonen Thomas var med på mötet.

Till den aktuella månadstävlingen, med mottot ”Klarsynt”, lämnade två medlemmar in bidrag. Förhoppningsvis kommer ytterligare bidrag att inflyta.

Så var det dags för vår nya programpunkt Bildanalys. Ingela, som har erfarenhet av bildbedömning från vår onsdagsgrupp, rekommenderade att man först funderar över vad man själv ser i bilden, sedan vad man känner för den och till slut vad som är bra i bilden och vad som skulle kunna förbättras i den.

Sammanlagt hade fem medlemmar med sig bilder för gemensam bedömning. Vi gick genom dem enligt Ingelas förslag. Alla uppskattade bildbedömningen och tyckte det var ett lärorikt och intressant inslag i mötet.

Vi hade givetvis även vår stående programpunkt Medlemmarnas bilder. För mig var kvällens behållning Marcus bilder från hans Sydafrikaresa, med fina landskap och exotiska djur. Men vi fick även se bilder med vackra snöformationer, industribyggnader som skall rivas i Gustavsberg, Slussens och ”Förbifart Stockholms” byggstatus mm.

Vårt fika avnjöts som vanligt med mycket diskussioner som knappt gick att stoppa. Medlemmarna tipsades bland annat om en aktuell utställning på Kulturhuset, ”Fria fotografers filial 2018”, som pågår till den 22 april.

Så avlöpte vårt aprilmöte. Torsdagen den 3 maj är det dags för oss att träffas igen. Då kommer vi att få besök av Junior Lindgren från Sundbybergs museum, som kommer att visa sina bilder och berätta om sig själv som fotograf.

Väl mött den 3 maj!

/Anders Larsson