Våra senaste aktiviteter

De senaste veckorna har det verkligen varit full aktivitet i fotoklubben. Söndagen den 15 maj gjorde klubben en utflykt till Rosenhill på Ekerö, en charmigt bohemisk trädgårdsanläggning med kafé och musteri som erbjuder många spännande fotomiljöer. Jag kunde tyvärr inte vara med, eftersom jag var på annan ort, men vår ordförande Richard har rapporterat att det var en mycket lyckad dag med fina bildskördar och trevligt samkväm på fiket. Ett par av hans bilder illustrerar det här inlägget.

Den 31 maj var det sedan dags för fototräffen ”Fotograf hjälper fotograf” på Sundbybergs museum. Sofi höll i trådarna för mötet och så här presenterade hon det: ”Vi bjuder in till en fotofika där vi hjälper varandra med inställningar, tips och råd, eller bara en pratstund om foto. Ta med din kamera och instruktionsbok, så hjälps vi åt.” Mötet samlade 14 deltagare och blev väldigt lyckat. Jag tror att vi hade många aha-upplevelser och fick många frågetecken uträtade. Vi bestämde oss på stående fot för att köra en repris till hösten. Peter B:s bifogade bild visar kvällen i ett nötskal.

Vårsäsongen avslutade vi den 2 juni med ett möte där vi själva stod för underhållningen. Ingela och Lasse hade varit på fotoresa i Kenya och visade utomordentligt fina bilder därifrån i en omsorgsfullt förberedd presentation. De bjuder på ett par smakprov i det här inlägget.

Efter fikat som följde var det Christers tur att visa bilder från sin fotoresa till Tjeckien, närmare bestämt provinsen Mähren eller Moravia och Prag. Det var sagolika bilder av ett mjukt böljande landskap i skirt vårljus, tagna med bländande teknik. Även när Christer fotograferar städer ser han staden som ett slags landskap, ett ”cityscape” skapat av människohand.

Därefter följde redovisningen av vår aktuella klubbtävling på temat ”På väg”. Gagnefs fotoklubb hade varit jury, och den bild som tilltalade dem mest var tagen av Per Sandberg. Ett ungt par går bort från kameran längs en mjukt slingrande skogsväg och ett skimrande ljus faller över dem när de passerar en liten glänta. Det var en bild som man kunde se en rik symbolik i och som vilken jury som helst måste falla för. Grattis Per!

Under kvällen delade vi även ut fina utmärkelser till Lasse Backman, som vunnit en bronsmedalj och ett diplom i RSF:s tävling RIFO 2022. Och det var inte första gången heller! Grattis Lasse!

Vårt junimöte var välbesökt med 20 deltagare. Och det var roligt att se så många nya medlemmar i publiken. Det bådar gott för framtiden för klubben. Vi seglar i medvind, och det känns härligt att kunna säga det när vi nu gör ett sommaruppehåll. Vi ses igen den 1 september!

Glad sommar!

Foto: Richard Kollig