Vårt majmöte

På vårt majmöte fick vi besök av naturfotografen Mats Ekqvist, som givit ut boken ”Fotografera naturen”. Mats hade med sig diabilder, och sådana har inte visats i klubben på decennier, så jag och säkert många med mig kände sig nostalgiska! Det kan inte hjälpas – det är något visst med diabilder! Fast Mats hade med sig lite digitala bilder också och visade dem på slutet. Det var en givande och lite annorlunda bildvisning. Inte minst intressant var det att Mats berättade vad han såg i sina bilder och vad han ville poängtera i dem. Och han visade även bilder som han tyckte var misslyckade! Och förklarade varför. Det var ett befriande och ovanligt grepp. Det är inte många fotografer som vågar göra det. På så vis blev det en riktigt pedagogisk bildvisning!

Efter den sedvanliga kaffepausen berättade vår medlem Per Sandberg om en kurs i reportagefoto som han följt. Den ordnades av Moderskeppet i samarbete med den finska högskolan Novia. Som en redovisningsuppgift hade Per gjort ett reportage om vår utställning och arbetet med den, och vi fick se reportaget. Det var utomordentligt väl valda bilder, som var tagna på kornet och verkligen skildrade vår utställning. Stort tack, Per!

Under punkten Bildanalys fick vi sedan begrunda och kommentera en gatufotobild av Per S – som illustrerar det här inlägget – och tre sinsemellan väldigt olika bilder som Simon Mårtensson, en nytt ansikte i klubben, hade tagit. Alltid lika trevligt att analysera och kommentera bilder!

Under kvällen informerades det dessutom om vår stundande vårutflykt till Rosenhill på Ekerö den 15 maj och om inlämningen till den aktuella klubbtävlingen på temat ”På väg”. Och Sofi berättade om våra planer för en klubbkväll den 31 maj med mottot ”Fotograf hjälper fotograf”, då man kan ta med sig sin kamera och sina frågor och problem och så hjälper vi varandra att hitta svar på frågorna och lösningar på problemen. Låter väldigt lovande och kul, tycker jag! Mer information om den här kvällen följer senare.

Så avlöpte vårt klubbmöte. På agendan den närmaste tiden står vårutflykten den 15 maj, klubbkvällen den 31 maj och klubbmötet den 2 juni, sista mötet för vårsäsongen. Väl mött på dem!

/Anders Larsson

Foto: Per Sandberg