Vårt majmöte

På vårt majmöte fick vi fint besök av fotograf Jan Håkan Dahlström, som visade bilder och berättade om sitt liv som fotograf. I höstas gick jag på en föreläsning av Jan Håkan på Senioruniversitetet som var så bra att jag tänkte att det här måste hela klubben få uppleva och bjöd in honom till oss. Och häromkvällen kom han. Vi fick höra en fascinerande berättelse om ett spännande liv som reportagefotograf, med Sverige och världen som arbetsplats. Jan Håkan berättade opretentiöst och osminkat om sina erfarenheter bakom kameran och visade talrika prov på sin mästerliga hantering av den. Det är nog många som liksom jag minns alla porträtten som prydde tidningen Vi:s omslag under många år. Av politiker, företagsledare, författare – och många fler. Och vi fick se bilder från reportageresor åt olika håll. Som en trevlig knorr på slutet sänkte Jan Håkan garden alldeles och visade lite prov på hur han numera fotar privat som pensionär. Tack för en väldigt trevlig och berikande fotokväll, Jan Håkan! Vi hoppas få se dig hos oss fler gånger. – Ett urval av Jan Håkans bilder illustrerar det här inlägget.

Efter fikapausen informerade Kalle Prorok om jubileumskvällen hos LM Ericssons fotoklubb, som fyllde 75 år häromåret men firade det först nu när pandemin lagt sig. Vi säger ett hjärtligt grattis till dem!

Därefter var det dags att titta på bilder som illustrerade månadens tema Fritid. Eva, Barbro, Britt och Per S visade olika tolkningar och vinklingar på temat. Intressant nog hade tre av de fyra bidragen anknytning till vatten. Närhet till vatten är nog ett viktigt inslag i mångas fritidsliv.

Under programpunkterna Medlemmarnas bilder och Bildanalys blev det sedan dags för vår nya medlem Virre Annergård och undertecknad att visa lite gatufotobilder, som vi fick många intressanta synpunkter på.

Under kvällen bestämde vi också att vår nästa fotoutflykt ska gå till Djurgårdsstaden söndagen den 4 juni. 1700-talskvarteren mellan Djurgårdskyrkan och Beckholmen erbjuder säkert många intressanta fotomotiv. Mer information om utflykten följer senare.

Dessförinnan har vi träffats på vårsäsongens sista klubbmöte den 1 juni. Då blir det bildvisning av någon eller några av våra egna medlemmar och redovisning av den aktuella klubbtävlingen på temat Kommunikation. Väl mött då!

051006 – Palestinska soldater i Hebron Foto: Jan Håkan Dahlström / SCANPIX / Kod: 9037
Boy [3-4] Smoking, China (Rökande Pojke, Kina)
Utomhusgudstjänst i Lourdes, Frankrike Foto: Jan Håkan Dahlström / SCANPIX / Kod: 9037
Cows Grazing In Field By Oil Platform, (Kor På Äng Framför Oljeplattform)
Boxers Shadow Box With Swedish Flag, (Boxare Skuggboxas Under Svenska Flaggan)
Brandman sprutar vatten
Alva Myrdal på balkongen i lägenheten i Gamla Stan ca 1980. Senare bodde Olof Palme i lägenheten till sin död.
Sweden Prime Minister Olof Palme, December 1985. Foto: Jan Håkan Dahlström / SCANPIX / kod 9037
Astrid Lindgren på glasverandan i sommarhuset vid Furusund