Höstaktiviteter

Det har varit full fart i fotoklubben på sista tiden. De senaste veckorna har vi haft inte mindre än tre olika aktiviteter.

Lördagen den 24 september tog vi en fotopromenad på Skeppsholmen. Efter en gråmulen och småkylig höstmorgon lättade molnen och bjöd på idealiskt väder för foto: slöjad sol. Så det blev många bilder tagna när vi gick Skeppsholmen runt och frossade i de många motiv som båtarna och skeppen och fartygen vid Östra brobänken och de andra kajerna bjöd på. För att inte tala om alla andra motiv som man kan sikta från Skeppsholmen och Kastellholmen. Och en fikapaus på Moderna museets kafeteria unnade vi oss förstås också.

Torsdagen den 6 oktober var det sedan dags för fotoklubbens månadsmöte. Det inleddes med att resultatet av den aktuella klubbtävlingen på temat ”Lantliv” redovisades. Tretton medlemmar hade deltagit, och vann gjorde Sofi med en minst sagt originell tolkning – eller kanske snarare iscensättning – av temat. En bild från samma uppstudsiga och frispråkiga session som hon nyligen haft en framgångsrik utställning med på Galleri T i Gamla stan tillsammans med sin mamma Ulla Andersson som visade broderier. Grattis Sofi till dina oemotståndligt härliga bilder!

Därefter fördjupade vi oss i vilka tio bilder som skulle representera oss i RSF:s klubbtävling i år. Vi har ju fyra hedrande placeringar från tidigare år att försvara, så vi valde med omsorg bland de trettio inlämnade bidragen. Om vi valde rätt får vi veta runt den 1 december, då resultatet kommer att kungöras.

Sedan blev det Eva Lind Johanssons tur att visa bilder. Eva har varit med i Stockholm Fotomaraton ett par gånger, och på mötet berättade hon livfullt och medryckande om årets upplaga av tävlingen och visade sina tävlingsbilder. Ett fotomaraton är verkligen en tuff utmaning, men Evas bilder visade att hon löste de förelagda uppgifterna galant!

Slutligen visade en handfull av deltagarna i fotopromenaden valda delar av sin bildskörd och vi fick se vilka härliga miljöer och motiv som vår huvud­stad erbjuder.

En vecka senare var det dags för vår workshop ”Fotograf hjälper fotograf”, dit man kunde ta med sig sin kamera och sina frågor om kameran och de olika möjligheterna att ställa in den. Elva medlemmar mötte upp och vi hade en riktigt trevlig och lärorik kväll.

Nästa gång vi ses är torsdagen den 10 november. Då får vi besök av fotograf Bengt Fredén, som ställde ut bilder på Planket i somras och som kommer att berätta om det och visa dem och annat. Och Sofi kommer att visa ett urval av sina utställningsbilder. Absolut något att se fram emot!

Väl mött då!

Sofis vinnarbild och en handfull bilder från Skeppsholmspromenaden av undertecknad illustrerar det här inlägget.