Vårt septembermöte

Nu har vi haft vårt första möte för säsongen i fotoklubben. Som ett riktigt, ”fysiskt” möte på Sundbybergs museum. För första gången på ett år! Gissa om det varit efterlängtat! Och vad trevligt det var att träffa alla klubbkamrater igen! Det var verkligen härlig stämning på mötet. Man inser hur viktigt det är att kunna träffas ”in real life” och samspråka avspänt och gemytligt, inte minst under fikapausen med gott kaffebröd till. Och de mer seriösa diskussionerna blir mer givande och fruktbara med många spontana inpass. Våra digitala möten har visserligen fungerat över förväntan – det är tack vare Zoom som vi har kunnat hålla igång verksamheten – men ett riktigt möte i klubblokalen är åtskilliga strån vassare! Så vi får hoppas att vi kan fortsätta med dem i höst utan att pandemin lägger hinder i vägen för det.

Vi inledde kvällen med att dela ut fyra utmärkelser som samlats på hög under året. Ingela mottog vårt vandringspris som fjolårets klubbmästare, och Christer tog emot en bronsmedalj från RSF för sin förtjänstfulla tredjeplacering som individuell fotograf i RSF:s klubbtävling 2020. Till oss själva delade vi sedan ut ett diplom från RSF för vår sjätteplats i klubbtävlingen, och till sist fick Lars-Erik mottaga ett diplom från RSF för sina framgånger i RIFO 2021. Grattis alla! Det är härligt med bevis för att vi är en livaktig och framgångsrik fotoklubb!

Som nästa punkt på dagordningen redovisades vår ”sommarläxa”, bilder på temat Mitt bästa sommarminne. En handfull medlemmar visade sina bästa minnen, från kärleksfulla familjebilder till tjusiga naturbilder. Fint att se!

Vi hade förstås också vår stående programpunkt Medlemmarnas bilder. Richard visade bland annat fascinerande bilder på isformationer, och Ingela visade ånyo med sina natur- och fågelbilder att hon är en helt suverän fågelfotograf!

Därefter blev det rörlig bild. I somras gjorde Christer fotoexkursioner till Knuthöjdsmossen i Västmanland och Gysinge i Uppland, och de resulterade inte bara i fina stillbilder utan även i två intressanta och välgjorda videor, som vi fick avnjuta under kvällen.

Vi blickade även framåt under klubbmötet och noterade att den 31 oktober är det deadline för RSF:s klubbtävling. Där måste vi försvara våra färger och leva upp till och gärna överträffa våra tidigare framgångar: en andraplats, en tiondeplats och en sjätteplats. Vi får välja bilder till tävlingen på vårt oktobermöte.

Något annat som finns på horisonten är vår utställning på Sundbybergs bibliotek i mars nästa år med anledning av att klubben då fyller inte mindre än 75 år! Vår utställning för fem år sedan, när vi fyllde 70, var delvis historiskt inriktad med bilder ur vårt arkiv som var typiska för sin tid och gav en exposé över hur amatörfotografin förändrades under de sju decennierna. Den här utställningen ska i stället få en aktuell inriktning och visa hur vi fotograferar i dag och illustrera mångsidigheten och bredden i klubbens bildskapande. De här frågorna diskuterade vi på vårt möte och vi får anledning att återvända till dem många gånger under de närmaste månaderna.

Under kvällen dryftade vi även hur vi skulle kunna engagera nyblivna medlemmar och få dem att känna sig hemma och trivas i klubben. Nykomlingar skulle till exempel kunna få en fadder, en erfaren medlem som tar hand om dem och hjälper dem att komma med i gemenskapen. Något annat vi skulle kunna ordna är workshops av olika slag, där de som inte kommit så långt i sitt eget fotograferande kan få lära sig mer om foto och kamerateknik och bildbehandling. Och när vi diskuterar bilder tänkte vi även pröva med att ha anonyma bildvisningar för att göra det lättare att våga visa sina bilder. Är man inte så varm i kläderna som fotograf kan det vara ett väldigt stort steg att ta att visa sina bilder. Att kunna göra det anonymt skulle nog kunna underlätta. Så vi har många goda idéer som vi får spinna vidare på framöver!

Så trevligt och lyckat var alltså vårt första möte för säsongen. Våra kommande möten blir säkert det också. Nästa gång vi ses är torsdagen den 7 oktober. Vi återkommer senare om programmet för kvällen. Väl mött då!

En handfull smakprov från kvällens bildvisningar får avsluta mitt inlägg.

Foto: Christer Johansson
Foto: Richard Kollig