Vårt oktobermöte

På vårt välbesökta oktobermöte hade vi glädjen att på nytt – för inte mindre än femte gången! – få besök av fotograf Björn Bergman. Tidigare har Björn visat bilder från Afrika, Svalbard och Nordkorea och bilder tagna med drönare, och den här gången fick vi se gatufotografi från Manhattan. Det var mycket uttrycksfulla bilder, påpassligt fångade i det rätta ögonblicket – det avgörande ögonblicket, för att tala med Henri Cartier-Bresson – och kongenialt återgivna i svartvitt. Björn berättade som alltid naturligt och medryckande och intresseväckande om sina bilder. Tack för att du kom, Björn! Vi ser redan fram emot ett sjätte besök hos oss!

Efter en fikapaus med gemytligt samspråk och mingel var det dags för vår stående programpunkt ”Medlemmarnas bilder”. Ingela öppnade och lade ribban mycket högt när hon presenterade bilder från hennes och maken Lars’ fotoresa till Zimbabwe och nationalparken Manu Pools. Vi fick se elefanter som stod på bakbenen och plockade frukter och blad ur träden, flodhästar som gäspade stort när de lögade sig, lejon som vilade majestätiskt och respektingivande, och mycket mer. Allt fångat i ett speciellt, skimrande afrikanskt ljus. Vi sade, lite halvt på skämt och halvt på allvar, att vi borde inrätta ett pris till klubbens bästa naturfotograf, som Ingela skulle ta hem lätt som en plätt, möjligtvis i konkurrens med maken Lars.

I början av september var en handfull medlemmar, bestämt sju stycken noga räknat, på höstutflykt till Landsort i strålande väder, och nu fick vi se axplock ur bildskörden. Richard pekade så att säga ut riktningen för redovisningen med bilder på den karakteristiska fyren och lite annat som föll honom i smaken – och givetvis var rostigt! Christer hakade på och visade bilder tagna med gråfilter, ND-filter, som flerdubblar exponeringstiden och därför presenterar motivet, i synnerhet vatten, på ett annorlunda och fascinerande sätt.

Även Marcus hade fina bilder från Landsort att visa och han fortsatte därefter med bilder från Lovön med bland annat trädalléer i ståtlig höstskrud. Vi fick också se bilder som Andreas hade tagit från Norrlandskusten och från en biltävling i Mantorp med prins Carl Philip bakom ratten i ett av åken.

I vårt stående inslag ”Bildanalys” skärskådade vi en av Ingelas elefantbilder och hade mycket gott att säga om den.

Avslutningsvis informerade Jim oss om appen Meet Up, med vars hjälp man kan hitta och skapa träffar för likasinnade, för vår del närmast fototräffar och fotoutflykter.

När vi skildes åt för kvällen var vi överens om att det hade varit en väldigt trevlig och lyckad fotokväll!

Nästa gång vi ses är torsdagen den 8 november, alltså en vecka senare än vanligt på grund av skolornas höstlov och allhelgonahelgen. Väl mött då!