Vårt novembermöte

På vårt välbesökta novembermöte stod vi för underhållningen själva. Vår egen Sofi Andersson, som helst fotograferar människor, visade sina fantastiska porträtt och berättade hur hon tänker kring porträttfoto och vad hon strävar efter att få fram. Och vi satt i den nedsläckta salen och njöt av vad vi såg! Sofi har tåliga och inspirerande modeller i sin familj, kanske främst sina föräldrar, som villigt ställer upp på alla Sofis trollkonster med kameran. Porträtten med sina glada, för att inte säga grälla, färger och häftiga kombinationer av accessoarer och attribut hade något teatraliskt och clownartat över sig i sin sköna respektlöshet.

Att Sofi även har lätt för att få kontakt med främlingar och få dem att ställa upp framför kameran visade hon sedan i porträttbilder från en långväga resa till Vietnam. Det var ett mycket inspirerande framträdande du gjorde, Sofi! Stort tack för att vi fick se dina fascinerande bilder! – Ett urval av Sofis bilder illustrerar det här inlägget.

Under kvällen redovisades också bildskörden från klubbens tre senaste fotoutflykter, till Djurgårdsstaden och Beckholmen, till Skansen och till Gamla Stan, där deltagarna ägnade sig åt kvällsfoto med allt vad det innebar av tekniska utmaningar. Christer, som ledde den utflykten, gjorde en mycket omsorgsfullt genomarbetad presentation av deltagarnas bilder och vi diskuterade dem motiviskt och tekniskt.

Under våra stående programpunkter Medlemmarnas bilder och Månadens tema, som var ”Skuggor”, var det åtskilliga medlemmar som kom fram och visade sina bilder. Inte minst fick vi se hur mångsidig vår ordförande Richard är när det gäller att hitta motiv och skapa bilder.

Dagen före klubbmötet hade styrelsen haft ett möte, och vi informerade om de viktigaste punkterna från det mötet, bland annat programverksamheten framöver. På decembermötet kommer Lars-Erik att visa bilder från Vietnam, och på januarimötet kommer Sofi och vår inbjudna gäst Marcus Johansson att visa bilder från Paris: gatufoto, arkitekturfoto och modellfoto. I februari är det dags för vårt årsmöte, och då kommer Eva och Anette att tala om Stockholm Fotomaraton och visa bilder från det, och i mars får vi besök av fotograf Sara Starkström, som ska visa bilder från övergivna och förfallna platser lite varstans på jordklotet och berätta om dem. Visst låter det som att vi har en rad intressanta klubbmöten framför oss!

Styrelsen informerade även om att vi funderar på att arrangera en workshop i studiofoto under ledning av fotograf Nadja Sjöström och sonderade intresset för det. Inte mindre än tio medlemmar var intresserade, så det verkar lovande. Mer information följer senare.

Till sist berättade vi att temana för nästa års klubbtävlingar blir ”Arkitektur”, ”Slitet”, ”Redskap” och ”Möte”. Vi behövde bara följa den lista med förslag till rangordnade tävlingsteman som togs fram på ett klubbmöte för ett år sedan.

Nästa gång vi träffas blir torsdagen den 7 december. Då ska alltså Lars-Erik visa bilder från Vietnam. Och så får vi veta hur det gick i sista klubbtävlingen för året – och vem som blir årets klubbmästare! Det blir spännande! Det vill ni inte missa. Väl mött då!