Vårt novembermöte

Vårt välbesökta novembermöte var verkligen något alldeles extra! Vi gästades av fotograf Anders Jorulf, som under rubriken ”Från ax till limpa” talade om de olika leden i bildframställningen, från tagen bild till färdig utskrift, och med magnifika bilder visade hur varje steg i framställningen påverkar det slutliga resultatet. Det var fantastiska bilder vi fick se, med otrolig skärpa och briljans, både i digital form och som fulländade och perfekt monterade storbildsutskrifter. Merparten av bilderna var storslagna naturbilder, mestadels från Norden, men vi fick även se exotiska djurbilder från Afrika och bilder från New York. Det vilade ett lugn över naturbilderna, men så heter också en av Anders böcker ”Själslig ro i nordiskt landskap”, som han även hade med sig och visade.

Efter det sedvanliga fikat, som sedan följde, visade Tomas Drapal en gåtfull och mångbottnad bild under programpunkten Bildanalys. Den gav upphov till många intressanta kommentarer och resonemang.

Programpunkten Medlemmarnas bilder hade för ovanlighetens skull inte lockat några bildvisare, så resten av kvällen ägnades åt information och diskussion av olika foto- och klubbrelaterade ämnen.

Det var roligt att notera att det var inte mindre än sex nya ansikten bland publiken! Välkomna till oss! Hoppas ni kommer att trivas och känna er hemma hos oss!

När vi skildes åt var vi överens om att det hade varit en ovanligt lyckad och givande fotokväll. Nästa gång vi ses blir torsdagen den 5 december, då astrofotografen Peter Rosén kommer på ett andra besök till oss. Vik kvällen i almanackan och kom talrikt! Väl mött!

/Anders Larsson