Vårt marsmöte

På vårt välbesökta marsmöte hade vi glädjen att gästas av fotograf Denny Lorentzen. Jag hade hört Denny tala och visa bilder på en föreläsning på Senioruniversitetet och tänkte då att ”honom måste vi ha”! Och nu infriades det! Denny berättade om sitt liv som frilansande dokumentärfotograf, ett liv som tagit honom runt stora delar av världen, inte minst Afrika. Sitt första utlopp för sitt fotointresse fick Denny i Midsommargårdens fotoklubb. Från den fortsatte han till Fotoskolan, där han undervisades av två av sina förebilder, Christer Strömholm och Anders Petersen. Sedan blev det ett par år som anställd fotograf vid Dagens Nyheter, innan han tog klivet över till att bli sin egen och som frilansfotograf ta uppdrag som reportage- och dokumentärfotograf med den norrländske dokumentärfotografen Sune Jonsson som den största ledstjärnan.

Under kvällen fick vi njuta av smakprov från Dennys många reportage och höra honom berätta om dem, sakligt och tydligt och framför allt engagerande och fascinerande. Ett litet urval av bilderna illustrerar det här inlägget. Det var ett framträdande som gav mersmak. Det var första gången som Denny var hos oss, men det får absolut inte bli den sista! Tack för en mycket givande kväll, Denny!

Kvällen fortsatte sedan med lite föreningsärenden. Britt och Barbro informerade om den fotoutflykt till Hagaparken som vi ska göra i mars, Lasse R sade några ord om Stockholms fotodag den 25 mars, då han ska representera klubben, och Lars-Erik berättade om sin tilltänkta workshop i portträttfoto i studio. Och vi konstaterade att våra fyra uppdrag som jury i fototävlingar i Askersunds, Helsingborgs, Skillingaryds och Enskede FK hade slutförts till belåtenhet.

Därefter blev det dags för vår nya stående programpunkt Månadens tema, där intresserade medlemmar visar en bild som illustrerar det aktuella temat. En handfull medlemmar hade nappat på temat för mars, som var Energi. Det hade tolkats på olika sätt och gav upphov till intressanta synpunkter och kommentarer.

Andra stående programpunkter, som vi haft sedan länge, är Medlemmarnas bilder och Bildanalys. Den här gången var det undertecknad som visade ett par observationer med mobilen i gatu- och stadsmiljö och reflekterade över dem och fick intressant feedback.

Och det fick avrunda ännu en lyckad och trevlig fotokväll. Nästa gång vi ses är torsdagen den 13 april. Då kommer Ingela och Lasse att berätta om sin senaste fotoresa och visa bilder från den. Vi har förstått att det kommer att handla om örnar och andra häftiga fåglar. Väl mött då!

Restaurang på gatan i Tirupur
Ormkvinna