Vårt jubileumsmöte

Sundbybergs Fotoklubb har fyllt sjuttio år! Den 6 februari 1947 bildades klubben, och på vårt marsmöte firade vi vårt jubileum med bubbel och tårta! Vår förre ordförande Åke Tegbäck, som gick med i klubben redan 1959, pratade om klubben ur sitt långa perspektiv, och undertecknad bidrog med lite minnen från mina 38 år som medlem. Klubbens vandringspris delades ut till vår klubbmästare Ingela Backman med varma gratulationer.

Därefter var det dags för kvällens särskilt inbjudna gäst, DN-fotografen, krönikören och bloggaren Lars Epstein, att framträda. Lars’ pappa var medlem i klubben på sin tid, och vi har haft glädjen att Lars hos oss ett par gånger tidigare, så det var väldigt roligt att ha just Lars hos oss som vår hedersgäst vid jubileet. Han hade valt ett tema som passade perfekt till kvällen och visade gamla Stockholmsbilder och pratade om gångna tider. Ibland ställde han de gamla bilderna mot nytagna från samma plats, och då illustrerades verkligen tidens gång. Till bilderna berättade han ledigt och medryckande om sitt liv som fotograf och om sina många strövtåg i Stockholm med kameran. Efter mötet skrev Lars ett inlägg på sin blogg om vårt möte. Här är en länk till inlägget:

Efter Lars’ framträdande var det dags att korka upp bubblet och skära upp tårtan och mingla festligt! Kvällen avrundades sedan med att vi diskuterade hur vi ska lägga upp vår jubileumsutställning i Sundbybergs bibliotek i augusti. Det är ett projekt som vi kommer att jobba fram gradvis under våren, så det får vi anledning att återkomma till.

Och vi skildes åt efter kvällen med känslan att Sundbybergs Fotoklubb är en väldigt pigg och livaktig sjuttioåring!

/Anders