Vårt januarimöte

Vi inledde vårsäsongen i fotoklubben med bravur. Inte mindre än 25 medlemmar hade mött upp för att höra vår inbjudna gäst fotograf Marcus Johansson och vår egen Sofi Andersson tala om gatufoto i Paris och se deras bilder. Och vi blev rikligen belönade! Vilka bilder vi fick se! De var verkligen fångade i Henri Cartier-Bressons ”moment décisif”, i det avgörande ögonblicket, då verkligheten förefaller förtätas och stanna upp ett ögonblick. Och vad naturligt och ledigt Marcus och Sofi berättade om bilderna! De var verkligen samspelta. Man skulle kunna kalla dem för ett radarpar. Det gick inte heller att skilja deras bilder från varandra. Sofi har varit en läraktig adept när hon följt Marcus kurser. De gjorde ett framträdande som vi kommer att minnas länge. Tack, Sofi och Marcus, för att ni bjöd på er själva och på en fotogenre som ligger er varmt om hjärtat! Ett urval av era bilder illustrerar det här inlägget.

Sofi var även aktuell i ett annat sammanhang under kvällen. Som vår regerande klubbmästare mottog hon vårt vandringspris ur vår ordförande Richards hand. Grattis Sofi! Synnerligen välförtjänt!

Vi har andra duktiga fotografer i vår klubb. Richard och Barbro och Britt visade bland annat hur många olika sätt man kan tolka månadens motto ”Kedja” på. Roligt att se!

Och vi är tydligen även duktiga på att som jury bedöma andra klubbars tävlingar. Peter W berättade om ett sådant framträdande i LM Ericssons fotoklubb som hade blivit mycket uppskattat.

Inledningen på det nya året i fotoklubben var med andra ord lyckad och lovande och bådade gott för fortsättningen av fotoåret. Nästa gång vi träffas är torsdagen den 1 februari. Då är det dags för vårt årsmöte. Förutom årsmötesförhandlingarna kommer Catharina att visa bilder från Jordanien och Eva och Anette bilder från Stockholm Fotomaraton. Det vill ni inte missa!

Väl mött på årsmötet!