Vårt decembermöte

På vårt sista möte för året visade vår sekreterare Lars-Erik Görjevik bilder från en resa till Vietnam som han företagit för ett par år sedan. Sakligt och informativt berättade Lars-Erik om den månadslånga resan som tagit honom från norr till söder i ett land där allting – naturen, kulturen och livet – verkligen är väldigt annorlunda mot i Sverige. Och det fick vi uppleva i hans fina bilder. Tänk att få färdas till andra sidan av jordklotet bekvämt tillbakalutad i en soffa på Sundbybergs museum! Jag låter Lars-Eriks bilder tala för sig själva där de ligger bifogade i det här inlägget. Tack för en mycket givande bildvisning, Lars-Erik!

På mötet redovisades också årets sista deltävling i vårt klubbmästerskap, på temat ”Spår”, och därmed fick vi veta vem som blivit året klubbmästare: Sofi Andersson! Stort grattis, Sofi! Mycket välförtjänt!

När tävlingen redovisades gjorde vi som förra gången: vi delade in oss i fyra grupper och poängsatte våra egna favoriter och jämförde sedan vad vi tyckte med vad juryn från Ölands fotoklubb hade tyckt. Intressant och givande! Och det gav upphov till spännande bilddiskussioner och stimulerade aktiviteten kring bildredovisningen, så det är en presentationsform som har kommit för att stanna.

Teman för nästa års klubbmästerskap är ”Arkitektur”, ”Slitet”, ”Redskap” och ”Möte”, så börja redan nu att tänka i de banorna när ni är ute och fotograferar.

Månadens motto ”Gatufoto” och vår stående programpunkt ”Medlemmarnas bilder” lockade som vanligt ett flertal medlemmar att visa bilder. Det är alltid lika trevligt att ta del av de här programpunkterna, för de visar på mångfalden och bredden och kreativiteten i vårt bildskapande.

Under kvällen pratade vi också om våra stundande workshops i studiofoto under ledning av teater- och konsertfotografen Nadja Sjöström. Den 14 och 21 januari är det dags för dem, och ännu kan man anmäla sig i ett mejl till fotoklubben, om man är intresserad.

Vi kunde också konstatera att i RSF:s klubbtävling kom vi i år på en delad åttondeplats bland 48 deltagande klubbar. Med andra ord var vi bättre än fem sjättedelar av de deltagande klubbarna, och det är starkt gjort av oss, även om vi tidigare gjort bättre ifrån oss flera gånger. Men det bästa får inte bli det godas fiende, som det heter, så vi kan vara nöjda med årets placering!

Nästa gång vi ses är torsdagen den 11 januari. Då kommer Sofi Andersson och Marcus Johansson att visa gatufoto och arkitekturfoto och modellfoto från Paris. Det vill ni inte missa!

Till dess vill jag önska er alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År!