Vårt decembermöte

På vårt decembermöte hade vi glädjen att få besök av Hans Wahlgren från Stockholms Fotoklubb, som med en fin Powerpointpresentation berättade om sitt liv som fotograf och hur han kom att främst intressera sig för gatufotografi. Enkelt, naturligt, intresseväckande och tänkvärt. Och med många fängslande bilder visade Hans hur han verkligen kunde leva upp till gatufotografins maxim om att det gäller att fånga det avgörande ögonblicket för att skapa starka och talande bilder.

Hans talade också om hur man kan skapa fotoböcker på olika sätt, både med sina egna bilder och inte minst för att rädda gamla bildskatter och bevara dem för eftervärlden innan de går förlorade i tidens ström. Tack för en minnesvärd kväll, Hans!

Efter en fikapaus med gemytligt samspråk fortsatte och avslutades så kvällen med att vår tävlingsledare Richard redovisade hur det gått i vår aktuella månadstävling med mottot ”Panorama”. Tävlingen hade lockat blygsamma tre deltagare. Mottot är nog svårt. Vann gjorde Tomas Drapal, med Marcus Wiklund och Ingela Backman på andra resp. tredje plats.

Eftersom det här var den sista deltävlingen för i år, vet vi nu vem som blev klubbmästare i år: Markus Wiklund! Ett stort grattis till Markus! På andra och tredje plats kom makarna – och radarparet – Ingela och Lars Backman, och därefter följde Tomas Drapal, Peter Barklund och Richard Kollig. Och som eftertrupp kom ett antal medlemmar som bara hade ställt upp i en av de fyra deltävlingarna. Sammanlagt elva av våra trettio medlemmar har deltagit i tävlingsverksamheten i år, och det är inte så illa. Heder och applåder åt alla deltagarna!

Nästa gång vi ses blir torsdagen den 11 januari, kl 19 i Sundbybergs museums lokaler på Fredsgatan 4 i Sundbyberg som vanligt. Även icke-medlemmar är hjärtligt välkomna. Då får vi besök av Paulina Drakenstedt, bibliotekarie med stort intresse för fotografi, som kommer att visa bilder från sina många besök i Berlin, en stad som ligger henne varmt om hjärtat. På sitt sätt kan det bli ett slags uppföljning av decembermötets tema: gatufotografi. Tycker det låter väldigt spännande, så skriv in kvällen i era almanackor och kom talrikt!

Vårsäsongen fortsätter därefter med månadsmöten på de här dagarna:

torsdag 1 februari (årsmöte)
torsdag 1 mars
torsdag 5 april
torsdag 3 maj
torsdag 7 juni

Väl mött på våra möten!

Tack för i år! God Jul och Gott Nytt År!