Vårt årsmöte

Vi inledde vårt årsmöte med att Anette och Eva berättade om Stockholm Fotomaraton och visade de bilder de deltagit med i tävlingen. På åtta timmar skulle de ta bilder som skulle skildra åtta föreskrivna teman. Och vilka teman sen! Inte de lättaste! Vad sägs om ”Deltagarnummer, Födelsedag, Ledare, Gemenskap, Törst, Den lilla staden, Under broar och Mitt Stockholm Fotomaraton”? Att på så kort tid hitta motiv som gestaltar de här temana på ett uttrycksfullt och slagkraftigt vis är verkligen ingen lätt uppgift! Jag måste säga att jag blev imponerad av Anettes och Evas kreativitet och fantasi och uppslagsrikedom – och uthållighet! Och jag tror ni läsare håller med när ni ser ett urval av deras bilder, som jag bifogat. Strongt jobbat, tjejer!

Efter Anettes och Evas framträdande vidtog årsmötesförhandlingarna. De gick som på räls och bjöd inte på några överraskningar. Skattmästaren och revisorn är nöjda. Vår ekonomi är god, och medlemsavgiften förblir oförändrad. De styrelseledamöter vars mandat gick ut omvaldes samtliga, så styrelsen förblir densamma. Och det gäller också våra revisorer. Till valberedning valde vi Kalle Prorok och Bengt Lindström.

Efter fikapausen som följde informerades det bland annat om att vi under hösten ska flytta vår webbsajt till RSF för att dra nytta av de nya funktioner som det erbjuder. Vi talade också om att i större utsträckning använda vår Facebook-grupp för bildvisningar inom klubben. Ett annat ämne som vi tog upp var att vi under året ska dokumentera Sundbyberg och livet i staden för att sedan presentera resultatet i någon form, som ett album på vår webbsajt eller kanske som en utställning.

Därefter var det dags för Catharina att visa bilder från en resa till Jordanien. Det är ett fascinerande land som inrymmer både sterila ökenlandskap och lämningar av mycket gammal kultur. Och det åskådliggjordes tydligt i Catharinas bilder. Tack för en fin bildvisning, Catharina! Ett urval av dina bilder illustrerar det här inlägget.

Under våra stående programpunkter Månadens tema och Medlemmarnas bilder fick vi se ett par första smakprov på Sundbybergsbilder och en handfull härliga bilder från vår pågående workshop i studiofoto. Sedan blev vi seriösa och lade pannorna i djupa veck när vi analyserade bilder som Stefan och Christer visade under programpunkten Bildanalys. Jag tror de var nöjda med vad vi kom fram till!

Därefter var det dags att sätta punkt för kvällens program, ett årsmöte med ”extra allt”! Nästa gång vi träffas, torsdagen den 7 mars, får vi besök av fotograf Sara Starkström som ska visa bilder från övergivna och bortglömda platser. Har man sett hennes utställning med det temat i höstas vet man att det blir något alldeles extra! Väl mött då!

Romerska teatrar i Amman
Jerash