Vårt marsmöte

Vet ni vad en urbexare är? Inte? Det vet vi numera i fotoklubben, för på vårt välbesökta marsmöte fick vi besök av en sådan person – och det var fantastiskt trevligt! Sara Starkström hette hon, och hon kom och visade oss sina bilder. Och vilka bilder sen! Vi fick se infallna tak, sviktande golv, mossbelupna paradtrappor, rostiga jättemaskiner, kusliga gruvgångar och mycket mer, när Sara tog oss med på sina fotografiska upptäcktsfärder till platser och miljöer som människorna övergivit och där tiden stannat. För det är sådant som urbexare fascineras av och uppsöker och dokumenterar. Och visar för likasinnade. Det var ett äventyr för oss i fotoklubben att vara med på dina ”urban explorations” i efterhand, Sara! Tack för att du tog oss med! – Ett urval av dina bilder illustrerar det här inlägget.

Efter fikapausen informerade vi om att klubben förmodligen kan få vara med på utställningen Planket i sommar. Bara en fotoklubb om året beviljas detta, så vi kan vara glada att vi förhoppningsvis passerat nålsögat. Fast vi ska inte ta ut något i förskott. Vi har inte fått slutgiltigt besked om det ännu. Men vi håller tummarna …

Vi pratade också om att vi även fått en inbjudan att vara med på Sundbyberg Art Trail, en konstutställning utomhus den 19 maj. Vi bestämde att vi skulle sondera terrängen med museet i fråga om ett eventuellt samarbete.

Därefter fortsatte vårt möte med månadens tema, som var ”Stilleben”. Flera fyndiga tolkningar presenterades, och det var väl en av dem, av Ann-Marie Forslund, som stack ut lite extra, ett omsorgsfullt arrangerat stilleben som man kunde läsa in flera olika berättelser i. Den bilden finns också med som illustration till de här raderna.

Vår stående programpunkt Medlemmarnas bilder hade som vanligt lockat ett par medlemmar att visa en handfull bilder, som kommenterades och diskuterades, och därefter var det dags att sätta punkt för en väldigt trevlig och givande fotokväll.

När vi ses härnäst, torsdagen den 4 april, kommer Peter Heljesten från Enskede fotoklubb, som varit jury för vår aktuella klubbtävling med mottot ”Arkitektur”, att redogöra för deras bedömning av våra bilder och därefter visa egna bilder, främst inom genren gatufoto. Kommer att bli spännande och intressant! Väl mött då!

Och här nedan finner ni Ann-Marie Forslunds stilleben: