Vårt årsmöte

I förra veckan hade vi vårt årsmöte i fotoklubben, som ett videomöte med Zoom. Mötet var mycket välbesökt. Glädjande nog hade inte mindre än 19 medlemmar bänkat sig vid sina datorer för att vara med. Det kändes spännande och ovant att hålla en föreningsstämma med de formalia som hör till som ett videomöte, men det gick över förväntan! Vår ordförande Richard lotsade oss elegant mellan punkterna på dagordningen, och undertecknad, som ansvarade för tekniken den här gången, lyckades nästan hela tiden trycka på rätt knappar och dra i rätt spakar!

Själva årsmötesförhandlingarna bjöd inte på några överraskningar. Allt gick som på räls. Vår tävlingsledare och webbmaster Marcus drar sig nu tyvärr tillbaka från styrelsearbetet för att få mer tid för sitt eget fotograferande. Vi beklagar det men förstår honom. Fotoklubben tackar Marcus varmt för hans väldigt fina insatser, ”above and beyond the call of duty”, för vår tävlingsverksamhet och vår webbsajt, som han moderniserat rejält. Roligt att Marcus kommer att fortsätta som aktiv medlem i klubben, så att vi kommer att kunna fortsätta att avnjuta hans fina bilder.

Marcus’ plats i styrelsen övertas av Sofi Andersson, och därigenom stärker vi vår kvinnliga representation i styrelsen och det känns angeläget. Vi hälsar Sofi välkommen till styrelsen!

Ny tävlingsledare, men utom styrelsen, blir Christer Johansson, och det är vi väldigt glada för. Christer har även åtagit sig att flytta vår webbsajt till ett annat webbhotell, vilket måste göras, och det är vi innerligt tacksamma för. Techgurus är ovärderliga i en förening!

För övrigt blev det inga förändringar i styrelsen. Richard och Lars-Erik har ett år kvar på sina mandat och fortsätter som ordförande resp. sekreterare, undertecknad omvaldes som skattmästare och Kicki och Jim som suppleanter.

På årsmötet kunde vi även konstatera att föreningens ekonomi är god, med mer i kassakistan än för ett år sedan. På ett sätt lite märkligt i dessa coronatider, som ju i de flesta sammanhang även innebär stora ekonomiska påfrestningar, men det är billigare att hålla videomöten än fysiska möten! Medlemsavgiften förblir därför oförändrad, med 500 kr för fullbetalande medlemmar och 250 kr för hedersmedlemmar, familjemedlemmar och ungdomsmedlemmar.

När vi var klara med årmötesförhandlingarna var det dags för Tomas och Francesca att visa bilder från en resa som de företagit längs södra delen av Sydamerikas västkust, genom Chile och ända ner till Ushuaia i Tierra del Fuego i Argentina, som sägs vara världens sydligaste stad. Det var fantastiska bilder vi fick se av den majestätiska och ofta karga naturen med sin särpräglade flora och fauna, som pingviner och sjölejon och guanacor och nanduer. Tomas och Francesca berättade personligt och trevligt om sin resa, och vi satt och njöt! Tack för att vi fick följa med på er bildresa!

Under programpunkten Medlemmarnas bilder visade sedan Andreas bilder av norrsken över Norrland, och det utgjorde en trevlig avrundning på ett mycket lyckat möte.

Nästa gång vi ses vid datorskärmarna blir torsdagen den 4 mars. Då kommer vår ordförande Richard att visa bilder. Det ser vi fram emot. Väl mött då!

/Anders