Vårt aprilmöte

På vårt aprilmöte satte vi publikrekord med inte mindre än 29 personer närvarande, däribland tre nya ansikten! Kul!

Vårt huvudnummer under kvällen var ett framträdande av våra egna Ingela och Lasse Backman, som visade bilder från flera av sina fågelfotoresor. Vi fick följa med till Yorkshire i England och titta på moripor och till Flatanger i Norge och titta på havsörnar och kungsörnar, och sedan reste vi runt till olika fågellokaler i Sverige, där den närmaste var Råstasjön i Solna, och kikade på hägrar och svanar och sothöns och doppingar och nötskrikor. Fågelfotoentusasterna bland oss fick säkerligen sitt lystmäte. Bilderna hade som alltid perfekt skärpa och briljans och var tagna i det absolut rätta ögonblicket – och det vill inte säga lite när det handlar om fågelfoto! Tack Ingela och Lasse för ännu en fin bildvisning! Ett urval av bilderna illustrerar det här inlägget.

Ingela vann även den första deltävlingen i vårt klubbmästerskap på temat Spegling, som redovisades som nästa punkt på programmet. Hennes bild föreställde en badande groda. På andra plats kom Lars-Erik Görjevik med en fin nude art-bild (aktstudie som man sade förr i världen) och på tredje Sofi Andersson med en häftig bild på ett ansikte halvt nedsänkt i speglande vatten. De här tre bilderna hittar ni också nedan. Tävlingen hade samlat inte mindre än 17 deltagare.

Efter fikapausen visade Kalle Prorok och Barbro Julstad och Britt Ljung bilder från fotoklubbens utflykt till Hagaparken. Trots att vädret inte visade sig från sin bästa sida då var det fina bilder som kunde visas upp.

Sedan var det dags för månadens bildtema Action. Det hade tolkats fyndigt och på olika sätt av deltagarna.

Kvällens bildvisningar avrundades därefter med ett par bilder av geparder, som Stefan Öberg hade tagit och som han ville ha synpunkter på under punkten Bildanalys.

Nästa gång vi ses är torsdagen den 4 maj. Då får vi besök av fotograf Jan Håkan Dahlström, som ska visa bilder och berätta om sin verksamhet som reportagefotograf. Det kommer att bli superintressant!

Väl mött då!

Foto: Ingela Backman