Vårt marsmöte

I förra veckan hade vi på nytt ett videomöte i fotoklubben, med ett femtontal medlemmar vid datorerna.

Vår nya tävlingsledare och webmaster Christer har gjort ett fantastiskt jobb med att flytta vår webbsajt till ett nytt webbhotell och skapa webbaserade rutiner för inlämning och hantering av tävlingsbilder. Mötet inleddes med att han redogjorde för detta och för de planer han har för en vidareutveckling av våra webbsidor. Det kändes väldigt inspirerande och stimulerande.

Sedan var det dags för vår ordförande Richard att visa bilder. Han hade grupperat sina bilder i tre kategorier: Sleepless rust, Abstract och Photo walk in Stockholm. I fotoklubben vet vi sedan länge att rostiga detaljer, gärna från olika maskiner, är ett favoritmotiv hos ingenjören Richard, och nu visade han talrika exempel på hur bildmässiga sådana motiv kan bli och hur man kan gestalta skönheten i förfallet.

Därefter öppnade Richard mappen Abstract och visade hur nyttigt det kan vara att medvetet bryta mot grundläggande fotoregler och hur man kan skapa uttrycksfulla bilder genom att inte titta i sökaren och röra kameran och fota ur fokus.

Till sist fick vi följa med Richard på en fotovandring i Stockholm och beskåda olika utsnitt ur stadsmiljön, både den statiska, fasader och torn och byggnader, och den dynamiska, olika skeenden i miljön. Ledigt och personligt och med lågmäld humor berättade flanörfotografen Richard om sina bilder och vandringar med kamera i staden. Tack för att vi fick avnjuta det förnämliga resultatet av dina strövtåg och för att jag får illustrera mitt inlägg med lite smakprov på din fotografi!

Under punkten Medlemmarnas bilder tog sedan vår mest hängivna fågelfotograf Marcus över och visade en videofilm som han gjort om hur han fotograferade hägrar vid Råstasjön en kall februaridag med snö och is på sjön. Vilka minutiösa förberedelser han hade gjort – och vilket fantastiskt bildresultat han fått! Hägrar är verkligen fascinerande och väldigt fotogeniska fåglar. I sin spröda elegans och tunna linjeföring såg bilderna nästan ut som japansk konst. Tack, Marcus, för att du delar med dig av din fågelfotokonst!

Efter drygt två timmar var det sedan dags att sätta punkt för kvällens möte. Nästa gång vi ses i ett videomöte blir torsdagen den 8 april. Då kommer Mats och Gunilla Lundkvist från Varbergs fotoklubb att visa ett bildprogram om Fylleån i Småland och Halland. Väl mött då!

/Anders

Här är en länk till Marcus film: https://www.wiklundwindus.com/video

Och här är lite smakprov på Richards bilder: