Vårt majmöte

Beckmörkt, snorhalt och iskallt. Sådana var villkoren när Christer och Marcus gav sig ut för att fotografera stjärnhimlen över Stendörren en januarinatt. De dokumenterade själva expeditionen också, och på vårt majmöte hade vi i fotoklubben glädjen att få ta del av resultatet av deras äventyr. I ett väldigt väl genomarbetat och instruktivt program fick vi lära oss mycket om hur man fotograferar natthimlen och – framför allt – njuta av deras fängslande bilder. Tack för att ni tog oss med på er fotoexpedition och för att vi fick avnjuta den framför våra datorer i hemmets ljus och värme.

Så började vårt Zoommöte. Efter Christers och Marcus framträdande var det dags för Sofi att berätta för oss om Instagram och hur det fungerar och hur vi börjat använda det inom fotoklubben. Informativt och personligt. Tack Sofi!

Marcus hade fler bilder att visa. Under vår stående programpunkt ”Medlemmarnas bilder” visade han vinterbilder från Drottningholm och Ulvsundasjön och vinterbilder tagna med drönare. Det är inte alla år som man kan ta vinterbilder i Stockholm numera, så man får passa på när tillfälle erbjuds! Härligt att se!

Vår ordförande Richard bjöd på en bild på ett säkert vårtecken: rostiga spikar bland blåsippor! Som vi vet är rost ett favoritmotiv för Richard! Därefter visade han inskannade svartvita bilder från när han på 80-talet dokumenterade hur pensionerade ånglok skrotades i järnvägsverkstäder i Tyskland. Intressant att se.

Christer och Marcus och Richard bjuder på lite smakprov på vad de visade på mötet som illustrationer till de här raderna.

Vi var närmare tjugo medlemmar som hade startat Zoom i våra datorer och umgicks digitalt! Lika många som vi brukar vara på våra fysiska möten. Kul att det funkar så bra att träffas och ha fotomöten i Zoom!

Nästa gång vi ses blir torsdagen den 3 juni. Då får vi besök av fotograf Arne Berneklint som ska visa sitt bildprogram ”Fågellivet runt Stockholm”. Och vi kommer att få veta hur det gått i vår klubbtävling ”Ström”. Spännande!

Väl mött i juni!