Vårt junimöte

På vårt junimöte hade jag tyvärr inte möjlighet att vara med, men så här berättar vår styrelseledamot Marcus om kvällen:

På torsdagens klubbmöte hade vi den stora äran att gästas av Stockholmsfotografen Anna Eckerström. Anna har varit verksam som fotograf sedan c:a 2012 och jobbar nu professionellt som fotograf. Hon visade ett stort utbud av sina bilder från resor runt om i världen, bl.a. från Myanmar, Afrika och Nordnorge. Tema för bilderna var främst djur och natur men även människor och händelser i olika miljöer. Anna berättade inspirerande om sina resor och bakgrunden till varför hon tagit bilderna. Vi fick också höra om kamerainställningar och objektiv och varför Anna väljer som hon gör när det gäller teknik och inställningar.

Och vår ordförande Richard tillfogar:

Annas föredrag var en spännande och annorlunda bildvisning än vad vi är vana vid. Hon blandade bilderna friskt från olika kontinenter med människor, fåglar, apor och djur av olika arter. Knivskarpa välexponerade bilder utan undantag. Hon berättade att hon jobbar som fotograf med uppdrag för olika företag och organisationer, bl.a. UNICEF. Hon grupperade bilderna efter hur de hörde ihop i bildkompositionen och berättade spännande om upplevelsen och känslorna vid fotograferingen.

Vi fick även vara den första offentliga församlingen som fick se hennes privata bilder.

Som extra gäst på vårt möte var Peter Rosén med. I november gjorde Peter ett mycket uppskattat framträdande hos oss om astrofotografi. Det var han som tipsade oss om Anna, som även visade en fantastisk bild av en solförmörkelse som hon tagit i USA och där Peter hjälpt henne med efterretuscheringen.

När det blev dags för våra egna medlemmar att framträda visade Ingela mycket fina bilder från den senaste resan till Indien och berättade om den spännande resan. Därefter visade Marcus en ny kollektion av bilder på ett av hans favoritmotiv, en ankfamilj som inte är det minsta skygga utan verkar trivas i urban miljö.

Under kvällen redovisades även etapp två i vårt klubbmästerskap, enstaka bild på temat ”Känsloyttring”. Tävlingen hade lockat åtta deltagare och bedömts av Björn Wiksten från Bollnäs fotoklubb och Söderhamns kameraklubb. Vann gjorde Tomas Drapal med Per Sandberg på andra plats och Marcus Wiklund och Lars Backman på delad tredje plats. Björn hade som alltid gjort ett mycket gott jobb som domare, med många skarpsynta och tänkvärda synpunkter och kommentarer.

Nästa gång vi ses blir torsdagen den 5 september. Väl mött då, och trevlig sommar med många givande fototillfällen!

/Anders Larsson