Vårt årsmöte

Nu har vårt årsmöte timat, och det med ett rekordstort deltagande! Inte mindre än tjugo medlemmar hade mött upp! Men så hade vi också ett dragplåster som lockade: fotograf Mattias Sjölund från Foto Magica! När pandemin slog till för två år sedan hade vi två Zoom-möten med Mattias, och nu fick vi träffa honom ”in real life”. Mattias bjöd på ett lite annorlunda framträdande. Han lät oss fundera kring begrepp som kreativitet och inspiration och resonerade själv kring dem och illustrerade sina tankar med utsökta egna bildexempel. Mycket tänkvärt och givande. Tack Mattias!

Efter den sedvanliga kaffepausen fortsatte kvällen med själva årsmötesförhandlingarna. De bjöd inte på några överraskningar utan var snabbt avklarade. Stefan Öberg valdes in som suppleant i styrelsen efter Kicki Fjellström, som hade avböjt återval. Richard Kollig och Lars-Erik Görjevik omvaldes som ordförande resp. sekreterare, och Jim Emanuelsson ställer upp som den andra styrelsesuppleanten ett år till. Sofi Andersson och Anders Larsson har ett år kvar på sina mandat som ledamot resp. skattmästare.

På årsmötet kunde vi även konstatera att vår ekonomi är stabil och att medlemsavgiften kan förbli oförändrad: 500 kr för fullbetalande medlemmar och 250 kr för hedersmedlemmar, familjemedlemmar och ungdomsmedlemmar.

Som nästa punkt på programmet utdelades sedan priser efter fjolårets tävlingar. Christer Johansson mottog vårt vandringspris som fjolårets klubbmästare, och Lasse Backman och Stefan Öberg hade en silvermedalj resp. en bronsmedalj från RSF att hämta för framgångsrikt deltagande i RSF:s klubbtävling. Stefan fick även ett diplom från den norska juryn för tävlingen för sin fina bild ”Isbjörn”. Och klubbens diplom för en hedrande åttonde plats i klubbtävlingen visades upp.

Därefter lämnades ordet till Ingela Backman, som är vår utställningsgeneral, och vi diskuterade utformningen av vår jubileumsutställning, som öppnar på Sundbybergs bibliotek om ett par veckor. Mer information om den kommer senare.

Ingela avrundade även kvällen med att bland annat visa lite utsökta fågelbilder som vi diskuterade.

När vi ses nästa gång, torsdagen den 3 mars, är det inte vilket klubbmöte som helst, utan vernissage på vår 75-årsutställning på Sundbybergs bibliotek. Vi inleder kvällen där kl 18 med att avnjuta vår utställning, och sedan fortsätter vi till museet för vårt jubileumsmöte kl 19, då vi ska fira våra 75 år med bubbel och lämpligt tilltugg. Kvällen till ära har vi bjudit in en mycket speciell och kär gäst: DN-fotografen Lars Epstein, som var hos oss på vårt 70-årsmöte och vars pappa var medlem i klubben på sin tid. Lars ska visa bilder från sextiotalet som han nyligen sammanställt i en bok. Det låter som en väldigt trevlig programpunkt och ett fint sätt att fira vårt jubileum. Vi hoppas – och tror – på stor uppslutning då! Väl mött!