Vårt aprilmöte

På vårt aprilmöte gästades vi av Hans Ölander, naturfotograf från Lidingö fotoklubb. Hans visade ett potpurri av natur- och landskapsbilder från sina fotoresor i Sverige och världen: Svalbard, Island, Lofoten, USA och Sydafrika. Det var utsökta bilder med en fantastisk skärpa och briljans. Man förstår att Hans är mycket efterfrågad som föredragshållare och bildvisare och ledare för fotokurser och workshops. Bilderna gav verkligen mersmak, så vi hoppas få se Hans fler gånger hos oss.

Kvällen fortsatte med redovisning av den aktuella klubbtävlingen med temat ”Kyla”. Vann gjorde Barbro, en av våra nyaste medlemmar. Vilken rivstart du gjort i klubben, Barbro! Grattis!

Därefter gav Jim oss lite information om den planerade vårutflykten till Rosenhill på Ekerö den 15 maj.

Som nästa programpunkt visade Christer hur man i ett videoprogram ganska enkelt kan zooma in och ut i sina stillbilder och skapa ett slags rörlig film av bilderna. Intressant! Det skulle man kanske pröva på.

Ingela bidrog också till kvällens underhållning med fina bilder från trandansen vid Hornborgasjön och andra fågelbilder. Ett par av dem illustrerar det här inlägget.

Slutligen diskuterade vi utformningen av våra tilltänkta workshops. Något håller på att utkristallisera sig där, så ”stay tuned”.

Det var med andra ord en givande och omväxlande fotokväll. Nästa gång vi ses är torsdagen den 5 maj. Väl mött då!

Glad Påsk!

Foto: Ingela Backman