Vårt oktobermöte

Själv kunde jag tyvärr inte vara med på fotoklubbens oktobermöte, men så här berättar Marcus Wiklund Windus om kvällen:

Då har ännu ett trevligt klubbmöte avverkats, och som vanligt samlades vi i Sundbybergs museum. Mötet var välbesökt med många välbekanta ansikten och även en ny besökare som hade hittat oss på webben och ville prova på hur ett SFK klubbmöte kunde vara.

Just i dag hade vi inte bokat in någon föreläsare, vilket annars nästan blivit standard för våra klubbmöten. Dock hade ordförande Richard förberett ett fullmatat program för kvällen, inklusive det obligatoriska kvällsfikat.

Första punkten var redovisning av klubbtävlingens 3:e etapp ”Gamla båtar”. 8 deltagare hade lämnat in 22 bilder för bedömning i denna etapp. Enskede fotoklubb agerade jury. Både Peter Barklund och Christer Johansson stod som etappsegrare och erhöll vardera 10 poäng. Bra jobbat!! Nu återstår bara sista deltävlingen, ”Tema ljus”, med inlämning 10/11. Vem som ska stå som slutsegrare och klubbmästare 2019 är fortfarande en öppen och mycket spännande fråga!

Vidare hade vi en gemensam gruppdiskussion och bildanalys om de bilder klubben ska skicka in till RSF klubbtävling 2019. Vi hade ca 15 bilder som skulle bantas ner till 10 bilder. Ibland är det svårt att välja själv och då kan en kompetent fotogrupp som denna vara till stor hjälp. Känslan är att vi fick till en bra mix, människa, natur och arkitektur. Förra året lyckades klubben mycket bra i denna tävling och nu hoppas vi på nya framgångar så klart!

Efter detta fortsatte vi till punkten medlemmarnas bilder. Ingela visade bilder bl.a. från Irland. Hon och Lasse hade besökt en produktionsanläggning som odlar abalone (havsöra) och säljer dessa för stora summor till Asien, spännande. Marcus visade bröllopsfoton från England samt naturbilder och en timelapsevideo från Norge. Peter Westerlund visade bilder från sin fotoutfärd då han fotade slagugglor, mycket svårfotade fåglar visade det sig. Många av bilderna var verkligen högklassiga.

Avslutningsvis påminner vi alla om den fotoutfärd som klubben anordnar till Långholmen lördag 12/10. Vi samlas kl 11 vid Långholmsmuren 21. Vi ska jobba med tre olika teman och tillsammans prata om olika sätt att lösa uppgifterna. Vi räknar med att utflykten tar c:a tre timmar inkl fikapaus. Därutöver finns förstås möjlighet att äta lunch tillsammans för de som vill. Anmäl er senast torsdag 10/10 till marcuswiklund4@gmail.com. Även icke-medlemmar är hjärtligt välkomna!

/Anders Larsson