Vårt junimöte

På vårt sista klubbmöte för säsongen, ett videomöte med Zoom som vanligt numera, fick vi lära oss mycket om fåglar i Stockholmstrakten. Vi hade gläjden att få besök av fotograf Arne Berneklint, som visade sitt bildprogram ”Fågellivet runt Stockholm”. Det var ett mycket informativt program som verkligen visade vilket rikt fågelliv det finns runt huvudstaden. Det var pedagogiskt upplagt med kartor och flygfoton som visade de olika fågellokalerna och lite utblickar mot historia och kulturhistoria som breddade och fördjupade programmet. Och framför allt var det fantastiska fågelbilder vi fick se! Vilken skärpa och briljans och vilken bredd och variation på bilderna! Fastän jag själv inte hör till fågelfotografernas skara satt jag och njöt. Och fick lära mig massor! Tack för en väldigt givande kväll, Arne! Vi ser fram emot att få fler besök av dig!

Efter en kort fikapaus fortsatte kvällen med redovisning av den aktuella klubbtävlingen på det flertydiga temat ”Ström”, som tolkats på många olika sätt av deltagarna. Precis som vi hade hoppats! Det var väldigt fina bidrag som lämnats in, så juryn – Anders Eskilsson från Uppsala fotografiska sällskap, Björn Wiksten från Hudiksvalls fotoklubb och Christer Hägglund från Sundsvalls fotoklubb – kan inte ha haft ett lätt jobb. Tävlingen hade lockat tio deltagare. Vann gjorde Christer J med en laddad bild från ett åskoväder, på andra plats kom Peter W och tredjeplatsen delades mellan Peter B och Annika M. Deras bästa tävlingsbilder illustrerar det här inlägget.

Det är mycket som händer – och som kommer att hända – inom fotoklubben nu och som vi pratade om på mötet. Vi har aktiverat vårt Instagramkonto med bilder från våra tävlingar och möjligheter för våra medlemmar att bli presenterade där. I höst tänker vi ge en liten kurs eller workshop i grundläggande kamera- och fototeknik. Flera medlemmar har uttryckt önskemål om det. Och i mars nästa år, när klubben fyller 75 år, ska vi ha en jubileumsutställning på biblioteket. Så nästa säsong ser väldigt spännande ut! Och den inleder vi den 2 september, och då hoppas vi att många vill visa bilder på temat ”Mitt bästa sommarminne”, så låt kamerorna gå varma i sommar!

När vi ses igen i höst hoppas och tror vi att vi kan gå tillbaka till att ha våra möten på Sundbybergs museum igen. Våra videomöten med Zoom har visserligen fungerat över förväntan men kan ändå inte mäta sig med fysiska möten! Vi längtar efter att träffas igen på riktigt, så det ska bli så kul att se er allesammans i höst igen.

Till dess vill vi önska alla en riktigt Glad Sommar!

/Anders

Christer Johansson: Ström från ovan