Vårt jubileumsmöte

Nu har vi firat att vår fotoklubb fyller 75 år. Vi började med att samlas i Sundbybergs bibliotek för att avnjuta bilderna i vår jubileumsutställning, som hade vernissage den dagen. Sedan fortsatte vi till museet för det egentliga jubileumsfirandet. Fotograf Lars Epstein var vår särskilt inbjudna gäst och han inledde kvällen med att visa bilder från sextiotalets Stockholm som han hade tagit som ung fotograf. Jag blev riktigt nostalgisk när jag såg Lars’ bilder, för det var ju mitt Stockholm och min ungdom som de handlade om! Lars berättade fängslande och ledigt och spontant om sitt fascinerande bildmaterial, som både skildrade stadsmiljöerna som sådana och människorna som rörde sig i dem. Med Henri Cartier-Bressons blick för ”le moment décisif”.

Därefter fortsatte vi med jubileumsfirandet i trängre mening: med bubbel med tilltugg och kaffe och tårta. Och mingel! Junior och Olle från museet uppvaktade med en magnifik blombukett, och jag sade några ord om verksamheten i klubben under de senaste åren och talade om hur vital och aktiv och livaktig vår fotoklubb är på olika sätt.

När vi satt oss tillrätta igen efter minglet redogjorde styrelsen för hur vi delvis ändrat våra tävlingsbestämmelser för att de bättre ska matcha vad som verkar ha blivit praxis för bedömningar av fototävlingar i fotoklubbar.

Kvällen avslutades så med en diskussion av vad som rör sig på fotoscenen för närvarande. Den kom att fokusera på kvinnliga fotografer i det förflutna och samtiden och hur länge det dröjde innan de kom att spela en framträdande roll. Mycket intressant och tänkvärt!

Vårt jubileumsfirande var med andra ord en verkligt minnesvärd kväll, som bådar gott för framtiden! Full fart framåt mot nya djärva mål och nya framgångar för vår fina fotoklubb!

Anders Larsson

Foto: Lars Epstein