Vårt januarimöte

Vi var nio tappra medlemmar som trotsade den galopperande smittspridningen och kom till årets första klubbmöte. Och fick en väldigt trevlig kväll!

Vi började med lite information av olika slag. Teman för årets klubbtävlingar är nu fastställda: ”Kyla”, ”På väg”, ”Lantliv” och ”Närgånget”. Vi funderar också på att ha en kollektionstävling vid sidan av klubbmästerskapet och återkommer om det.

Det är dags att lämna in bidrag till Riksfotoutställningen nu, och det informerade vi också om.

Därefter var det dags för vår nya medlem Eva Lind Johansson att berätta om hur hon deltagit i Stockholm Fotomaraton. På åtta timmar ska man fotografera åtta olika teman och sedan lämna in bilderna till bedömning. Bara en bild per tema, och de var: ”Söderanda”, ”Skatt”, ”Vänskap”, ”Hunger”, ”Motsatser”, ”Framtidens kulturarv”, ”Trängsel” och ”Ditt startnummer”. En tuff uppgift, som Eva berättade personligt och naturligt och medryckande om. Vi imponerades av hur fyndigt hon tolkat temana i bild. Tack för ditt framträdande, Eva! Vilken rivstart du gjort i klubben! En bild på dig och dina tävlingsbidrag är ett måste som illustration till det här inlägget.

Nästa punkt i programmet var en visning av Christers video om hans nyligen timade fotoutställning ”Från Lofoten till Gibraltar”. Christer var själv tyvärr däckad i gissa-vad och kunde inte närvara och berätta vad vi såg, men videon hade en speakertext, så det var lätt att följa med. Det var storslagna och mäktiga landskapsbilder, varvade med spektakulära stadsbilder, fotograferade med en imponerande skärpa och briljans och utsökt känsla för hur ljuset skapar bilden. Tack Christer!

Efter kaffepausen som följde ägnades resten av kvällen åt att prata om vår förestående jubileumsutställning på Sundbybergs bibliotek i mars. Vi hade mycket att dryfta, och givetvis tog vi oss en förhandstitt på de bilder som lämnats in som förslag. Vi har så mycket bilder att välja bland att vi blev ”spoilt for choice”. Det var väldigt roligt att se att vi har en sådan bredd och mångsidighet och kreativitet i vårt fotograferande. Det kommer att bli en väldigt fin utställning!

Januarimötet var en trevlig start på det nya fotoåret. Nästa gång vi ses är torsdagen den 3 februari. Då är det årsmöte med sedvanliga årsmötesförhandlingar, men vi öppnar kvällen med ett framträdande av fotograf Mattias Sjölund. Vi hade två Zoom-träffar med honom i pandemins skugga våren 2020, och nu har vi glädjen att få träffa honom ”på riktigt”, ”live and in person”! Ämnet är inte bestämt ännu, för Mattias har mycket att välja på i sitt fotoarkiv, men det lär bli något inom natur- och landskapsfoto. Det ser vi fram emot!

Väl mött på årsmötet! Stay safe and healthy!

Eva och hennes tävlingsbidrag