Vårt decembermöte

På vårt decembermöte kom astro-fotografen Peter Rosén på förnyat besök till oss och fortsatte att visa sina fantastiska astronomibilder. Han tog oss på en svindlande resa till universums stjärnor och planeter och galaxer och vi fascinerades! En större entusiast än Peter får man leta efter! Vilket engagemang! Han är i världsklass och hans bilder används internationellt av forskare och astronomer, inte minst från USA, men han presenterar ändå sitt material med en anslående ödmjukhet och anspråkslöshet. Han är en stjärnfotograf i mer än en bemärkelse! Och bilderna tar han från ett hustak på Kungsholmen! Helt otroligt! Dessutom visade Peter att han även har andra strängar på sin fotografiska lyra, så vi hoppas på fler besök av honom!

Efter fikapausen som följde var det dags för redovisningen av den sista deltävlingen i vårt klubbmästerskap, enstaka bilder på temat Ljus. Juryn bestod av Göran Zebühr, Kersti Sköld och Kjell Carlsson från Enskede Fotoklubb, och de kom personligen till oss och presenterade sin bedömning. Det är någonting som vi inte är bortskämda med! Dessutom var det nog den bästa juryredovisningen vi haft på väldigt länge i fotoklubben! Den var utförlig och ambitiös med många tänkvärda synpunkter och presenterades väldigt väl. Författaren till de här raderna satt och höll med för sig själv om praktiskt taget allt som sades. Stort tack, Kersti och Göran och Kjell, för att ni kom och för ert gedigna juryarbete!

Det här betyder att vi nu vet vem som blivit klubbmästare i år – och det är … [trumvirvel] … Christer Johansson! Stort grattis, Christer! Mycket välförtjänt!

Som vanligt hade vi också punkterna Bildanalys och Medlemmarnas bilder på programmet. Christer och Peter W visade fina bilder som gav upphov till intressanta kommentarer och reflexioner.

Vi avrundade sedan kvällen med att utbyta lite tips om fotoutställningar och annat. När vi skildes åt, för sista gången i år, var vi överens om att det hade varit ett väldigt trevligt och lyckat år i fotoklubben, som gav mersmak för nästa år.

Nästa gång vi ses blir torsdagen den 9 januari. Då ska vi bland annat gemensamt bedöma tävlingsbilder åt fotoklubben Focus i Örebro, som har bett oss att vara jury i en av deras klubbtävlingar (med fritt valt tema). Kan nog bli väldigt spännande och leda till många intressanta bilddiskussioner. Väl mött då!

God Jul och Gott Nytt År, kära klubbkamrater!