Vårt årsmöte

I torsdags hade fotoklubben sitt årsmöte, och de viktigaste punkterna var dessa:

Vissa förändringar av styrelsen klubbades igenom, då somliga styrelseledamöter undanbett sig återval. Dessutom beslutades att antalet styrelseledamöter skulle minskas till fyra ordinarie och en suppleant. Så här blev utfallet:

Ordförande: Andreas Lindgren
Sekreterare: Jim Emanuelsson
Skattmästare: Anders Larsson
Tävlingsansvarig: Richard Kollig
Suppleant: Marie Jonsson

Fotoklubben fyller sjuttio år i år, och vi bestämde att vi skulle fira det genom att byta ut kaffet och doppat mot bubbel och tårta på vårt nästa möte den 2 mars. Dessutom – och framför allt – ska vi ha en utställning i Sundbybergs bibliotek i augusti med representativa bilder från våra sju decennier ur vårt arkiv och – inte minst – med nya bilder, som visar var vi står idag och vart vi är på väg. Lite marknadsföring och PR, med andra ord.

Till marsmötet har jag bjudit in fotografen Lars Epstein vid DN, som gärna kommer till oss och visar bilder och pratar om dem. Jag tycker det är väldigt roligt att det är just Lars som är vår gäst vid vårt jubileumsmöte. Han har varit hos oss flera gånger tidigare, och hans pappa var medlem i klubben på sin tid.

Vi spikade även programmet för årets klubbtävlingar:

April: Slask (enstaka bild, färg el sv/v, digitalt)
Maj: Vintage/Retro i svartvitt eller sepia (enstaka bild, digitalt)
Okt: Jubileum (kollektion, färg el sv/v, papper)
Nov: Fritt tema i panoramaformat (enstaka bild, färg el sv/v, digitalt)

Efter årsmötesförhandlingarna och en kaffepaus med gemytligt småprat vidtog vår stående programpunkt Medlemmarnas bilder. Richard visade fina bilder från Beckholmen, en del av staden som genomgår stora förändringar för närvarande. Richard kan verkligen skapa en syntes av det dokumentära och det bildmässiga i sina foton och ta bilder som dröjer sig kvar på näthinnan.

Därefter avrundade undertecknad vårt möte med att visa mina bidrag till den stundande Riksfotoutställningen i Riksförbundet Svensk Fotografis regi, en kollektion och fyra enstaka bilder inom genren fine art nude, en form av fotografi där man måste träda mycket varligt. Bilderna vann de närvarandes gillande, och vi får hoppas att de faller i god jord hos juryn också.

/Anders