Vårt årsmöte

Nu har vi haft årsmöte i fotoklubben. Det var ett lyckat och trevligt möte, med femton medlemmar närvarande – och det är skapligt för ett årsmöte, som ju måste innehålla lite småtrista formalia. Det fanns dock inga diskussionspunkter eller kontroversiella frågor, så mötesförhandlingarna kunde klaras av snabbt. Den enda förändringen i styrelsen var att Kicki Fjellström ersätter Marie Jonsson som suppleant. Marie hade avböjt återval. Vidare bestämdes det att medlemsavgiften skulle förbli oförändrad: 400 kr för fullbetalande medlemmar och 200 kr för hedersmedlemmar, familjemedlemmar och ungdomsmedlemmar.

Efter själva mötesförhandlingarna överlämnades vårt vandringspris till 2018 års klubbmästare, Ingela Backman. Ingela hade redan en inteckning från 2016 i vandringspriset, så om hon vinner en tredje inteckning kommer vandringspriset att stanna för gott i det backmanska hemmet!

Därefter blev det dags för bildvisning. Ett halvdussin medlemmar hade nyligen gjort en liten fotoutflykt till Råstasjön för att fota hägrar, och nu fick vi se en del av bildskörden. Christer, Marcus och Peter visade fina bilder på de här stora och märkliga fåglarna.

Efter hägerbilderna fick vi se ett bildspel från Indien, dit Andreas nyligen hade varit på resa. Det är verkligen en helt annan värld!

Bildvisningarna avslutades så med att vi tittade på ett bildspel med titeln Sommarorientering från 1971, som handlade om fotogruppen Nattugglornas semesterresa till Filipstad, Dalsland och Grebbestad. Ja, man kunde faktiskt göra bildspel redan då men förstås med mycket enklare teknik, utan övertoningar mellan bilderna. Nattugglorna var ett gäng verkliga entusiaster inom Philips fotoklubb, och en av deras medlemmar, Jan Bek, har välvilligt ställt alla deras bildspel till vårt förfogande. Under det senaste dryga året har vi tittat på dem, och Sommarorientering var det sista. Tack än en gång, Jan, för att vi fått titta på alla era fina bildspel. Vi som var med redan då har allt känt oss lite nostalgiska.

Innan vi skildes åt för kvällen diskuterade vi olika tänkbara mål för en vårutflykt i klubben. Vi får anledning att återkomma till detta.

Torsdagen den 7 mars är det dags för nästa möte. Väl mött då!

/Anders Larsson