Vårt aprilmöte

Vi har nu haft vårt aprilmöte i fotoklubben. Så här avlöpte det. Vår ordförande Richard Kollig berättar. Själv var jag tyvärr förhindrad att vara med.

Vi var 16–17 medlemmar som samlades till möte den här apriltorsdagen för att som första programpunkt få höra vår gästföreläsare Kenneth Bengtsson berätta om och visa fina naturbilder, bl.a. från Ekerö. I bilderna återspeglades Kenneths passion för naturen. Han är starkt engagerad i Naturskyddsföreningen och beskrev hur han har jobbat för bildagenturer och att det tidigare var lättare att sälja naturbilder. Det går mode även i bilder, nu är det bilder med personer som säljer bäst enligt Kenneth.

Efter Kenneths intressanta föredrag serverades kvällens fika, och fikabrödet från Ekerö gick snabbt åt.

Jag presenterade sedan resultatet av årets klubbmästerskaps första etapp. Domare denna gång var Björn Wiksten från Bollnäs fotoklubb, som tagit hjälp av Mattias Olsson (ordf. Bollnäs fotoklubb) och Christer Hägglund (ordf. Sundsvalls fotoklubb), samt även av sonen Jonathan (utbildad i bl.a. bildjournalistik).

Segern i första etappen, Kollektion Nattbilder, tog Ingela Backman hem. Det var en fin kollektion med julbilder från Prag. På andra plats kom Christer Johansson och tredje platsen gick till Tomas Drapal. Totalt deltog sju medlemmar i denna första etapp.

Under programpunkten Bildanalys visade sedan Christer Johansson bilder av en båtbrygga och och undrade hur han skulle beskära dem för att få bästa djupet i bilden. En intressant diskussion följde med många tänkvärda synpunkter.

Därefter var det dags för Medlemmarnas bilder. Ingela Backman visade ett litet urval bilder som smakprov från senaste resan till Indien. Hon lovade att visa fler bilder på kommande möten, med bl.a. tigrar. Ingela och hennes make Lars är ju passionerade djurfotografer.

Jag visade Anders Larssons bidrag till SVEFO:s tävling Bild 19 – tre bilder inom genren fine art nude. De två bilder som inte fick poäng i Bild 19 var mest uppskattade av kvällens beundrare.

Vi fick ett tips om en fotograf som producerar bilder i stort format hela vägen från bilden i kameran till färdig produkt och som skulle vara intresserad av att komma till oss som gästföreläsare. Vi fick även se smakprov i form av en bok.

Till slut påminde jag om att det är hög tid att betala medlemsavgiften.

Mötet avslutades, och vi siktar framåt mot nästa möte som blir den 9 maj.

/Anders Larsson